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2024 Vol.13, Issue 3 Preview Page

Research Article

30 September 2024. pp. 231~244
Abstract
The 2022 revised curriculum presents the cultivation of digital literacy as a core value, and accordingly, the formation of teachers' technology pedagogical content knowledge (hereinafter referred to as TPACK) is emerging as a very important task. The purpose of this study is to analyze the determinants of geography teachers' TPACK through a structural equation model and provide a theoretical foundation for developing a standard model that can measure geography teachers' TPACK competency based on this. The main results of the analysis are as follows. First, the factor that had the greatest influence on the formation of geography teachers’ TPACK paths was found to be TK. This emphasizes that understanding of geographic information technology is the most important factor in the formation of TPACK in geography classes using technology. Second, the factor that had the greatest influence on the formation of geography teachers’ TPACK paths after TK (Technological Knowledge) was PK (Pedagogical Knowledge). This emphasizes that teaching and learning strategies should be established that are tailored to the characteristics of geographic information technology, not just teaching strategies, in geography classes using technology. In order to suggest ways to strengthen geography teachers’ TPACK capabilities, follow-up studies such as the development of a training course to strengthen teachers’ TPACK capabilities and qualitative research on the determinants of TPACK capabilities should be conducted based on the results of this study.
2022 개정 교육과정은 디지털 소양 함양을 핵심 가치로 제시하고 있으며, 이에 따라 교사의 테크놀로지 교수내용지식(이하 TPACK) 형성이 매우 중요한 과제로 대두되고 있다. 본 연구의 목적은 구조방정식 모형을 통해 지리교사의 TPACK 결정 요인이 무엇인지를 분석하고 이를 토대로 지리교사의 TPACK 역량을 측정할 수 있는 표준 모형 개발을 위한 이론적 토대를 제공하는 것이다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 지리교사의 TPACK 경로 형성에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 TK인 것으로 나타났다. 이는 테크놀로지를 활용한 지리수업에 있어서 지리정보기술에 대한 이해도가 TPACK 형성에 가장 중요한 요인임을 강조하는 것이다. 둘째, TK 다음으로 지리교사의 TPACK 경로 형성에 많은 영향을 미치는 요인은 PK인 것으로 나타났다. 이는 테크놀로지를 활용한 지리수업에서 교수 전략만을 고려할 것이 아니라 지리정보기술의 특성에 맞춘 교수학습전략을 세워야 함을 강조하는 것이다. 지리교사의 TPACK 역량 강화방안을 제시하기 위해서는 본 연구 결과를 토대로 교사의 TPACK 역량 강화를 위한 연수과정 개발 및 TPACK 역량 결정 요인에 대한 질적 연구 등의 후속 연구가 이어질 필요가 있다.
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Information
  • Publisher :The Association of Korean Geographers
  • Publisher(Ko) :한국지리학회
  • Journal Title :Journal of the Association of Korean Geographers
  • Journal Title(Ko) :한국지리학회지
  • Volume : 13
  • No :3
  • Pages :231~244