Research Article
Abstract
References
Information
This study aimed to develop a simulation game applicable to geography education, implement it in actual classes, and analyze its effectiveness. Following the simulation game development stages proposed by Malcolm (1976), a game titled The Geo-Rious was designed. The game was based on real international situations and incorporated the environmental issue of global warming. To examine whether students’ understanding of these situations improved, pre- and post-tests were conducted and the changes were analyzed. In addition, a survey was administered to assess students’ interest and level of engagement in The Geo-Rious. Furthermore, in-depth interviews were conducted to explore students’ perceptions and insights gained through their participation. These qualitative findings were used to analyze the expressive outcomes of the simulation game.
이 연구는 지리과에 적용할 수 있는 시뮬레이션 게임을 개발하고, 실제 수업에 적용한 뒤, 그 효과를 분석한 것이다. 본 연구에서 Malcolm(1976)이 제시한 시뮬레이션 게임 제작 단계에 따라 시뮬레이션 게임 ‘더 지리어스’를 개발하였다. 시뮬레이션 게임 ‘더 지리어스’는 실제의 국제 정세를 바탕으로 만들어진 것이며, 지구온난화라는 환경문제도 포함되어 있다. 시뮬레이션 게임 ‘더 지리어스’에 참여한 학생들의 상황에 대한 이해도가 높아졌는지에 대해 사전평가와 사후평가를 하여 변화를 분석하였으며, 시뮬레이션 게임 ‘더 지리어스’에 대해 흥미를 느끼고 몰입하여 참여하였는지를 설문조사를 하여 결과를 분석하였다. 또한 추가로 심층 인터뷰를 진행하여 학생들이 시뮬레이션 게임 ‘더 지리어스’에서 어떤 점을 느끼고 깨달았는지를 분석해 시뮬레이션 게임 ‘더 지리어스’의 표현적 결과를 분석하였다.
- 강영미, 2008, “게임을 활용한 지리과 교수-학습 모형의 적용과 효과 –중학교 <사회1>교과서 지리영역을 중심으로-,” 제주대학교 석사학위논문.
- 강인애·최정임·장경원, 2006, “구성주의 연구에 대한 회고와 전망:국내·외 연구동향 비교,” 교육공학연구, 22(4), 105-135.10.17232/KSET.22.4.105
- 박건호, 1997, “금융정책 시뮬레이션의 효과적인 수업 방법 탐색,” 서울대학교 학위논문.
- 박현경, 2012, “지리 수업에 활용 가능한 시뮬레이션 게임의 적용과 효과,” 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 서재천, 1998, “사회과 시뮬레이션 학습에 관한 일 고찰,” 한국사회과교육연구학회, 31.
- 석임복·강이철, 2007, “Csikszentmihalyi의 몰입 요소에 근거한 학습 몰입 척도 개발 및 타당화 연구,” 교육공학연구, 23(1), 121-154.10.17232/KSET.23.1.121
- 예경희, 2005, “시뮬레이션 게임을 이용한 지리교수방법의 사례,” 대학술논집, 3, 71-102.
- 유수진, 2025, “2022 개정 초등 사회과 교육과정의 지리 영역에서 디지털 기술을 활용한 수업 방안 연구,” 한국지리학회지, 14(1), 1-19. 10.25202/JAKG.14.1.1
- 이복경, 1986, “歷史學習에서의 Simulation Games 適用可能性 探索,” 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 이지윤, 1991, “시뮬레이션 게임에 의한 지리과 학습의 연구,” 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 조철기, 2014, 「지리교육학」, 푸른길.
- 하승우·최재영, 2020, “지리수업에서 시뮬레이션 게임 활동의 학습 효과: 도시홍수를 중심으로,” 한국지리환경교육학회지, 28(3), 61-80.
- 한국교육개발원, 1985, 초등학교 교육과정 평가연구.
- Fairweather, M., 1976, Simulation games: A systemic approach,
Educational Technology , 16(1), 48-50. - Fien J., Gerber, R., and Wilson, P., (eds.), 1984,
The Geography Teacher’s Guide to the Classroom , Melbourne: Macmillan. - Joyce, B. R., Weil, M., and Calhoun, E., 2003,
Models of Teaching (7th Edition), Boston: Allyn & Bacon. - Lambert, D. and Balderstone, D., 2000,
Learning to Teach Geography in the Secondary School , London: Routledge. - Plass, J. L., Homer, B. D., and Kinzer, C. K., 2015, Foundations of game-based learning,
Educational Psychologist , 50(4), 258-28310.1080/00461520.2015.1122533 - Randel, J. M., Morris, B. A., Wetzel, C. D., and Whitehill, B. V., 1992, The effectiveness of games for educational purposes: A review of recent research,
Simulation & Gaming , 23(3), 261-276.10.1177/1046878192233001 - Slater, F., 1993,
Learning Through Geography , National Council For Geographic Education, Indiana University of Pennsylvania: Indiana - Walford, R., 1987, Games and simulations, in Boardman, D. (ed.),
Handbook for Geography Teachers , The Geographical Association: Sheffield. - Walford, R., 1996, The simplicity of simulation, in Bailey, P. and Fox, P. (eds.), Geography Teachers' Handbook, The Geographical Association: Sheffield.
- Walford, R., 2007,
Using Games in School Geography , Chris Kington Publishing.: Cambridge.
- Publisher :The Association of Korean Geographers
- Publisher(Ko) :한국지리학회
- Journal Title :Journal of the Association of Korean Geographers
- Journal Title(Ko) :한국지리학회지
- Volume : 14
- No :3
- Pages :313~328
- DOI :https://doi.org/10.25202/JAKG.14.3.5


Journal of the Association of Korean Geographers





