Research Article
Abstract
References
Information
This study aims to clarify the characteristics of disaster prevention education within the “Geography” course, a required compulsory subject in Japanese upper secondary schools, by analysing the teaching practices of a disaster-related unit. The course, established under the 2018 Course of Study, includes disaster prevention as one of its three core content areas. To achieve this study’s aims, we employed a three-step methodology. First, a literature review was conducted to examine the content of disaster prevention education at the national curriculum level. Second, data on teaching practices were gathered through participant observation in an upper secondary school classroom, interviews with the teacher, and the collection and analysis of student worksheets. Third, our findings from the literature review and classroom observation were synthesised to identify the key characteristics of disaster prevention learning in “Geography”. As a result, the lessons observed in this study showed that disaster prevention learning encouraged students to consider community-level planning in their daily lives, taking into account both “HAZADO (hazard)” and “RISUKU (risk)”. The lessons were also designed to be geographically unique, incorporating activities such as fieldwork and map-based analysis. This education was implemented as a component of geography education for sustainable development and sustainability.
본 연구에서는 일본 고등학교 「지리종합」에서 방재관련 단원의 수업 실천 분석을 통해, 일본 고교 지리과목에서의 방재 교육의 특징을 밝히는 것을 목적으로 한다. 2018년 고시된 학습지도요령에 따라 신설된 고교 필수과목 「지리종합」은 3개의 큰 틀의 내용 중 하나로 방재를 다룬다. 연구 목적을 달성하기 위해 첫째, 국가교육과정 수준에서의 고교 지리종합의 방재교육에 대해서 문헌 연구를 통해 검토하였다. 둘째, 실제 고교 「지리종합」의 방재교육 단원의 수업 실천에 대해서 수업 참여관찰과 실천자(교사)에 대한 인터뷰 조사 및 학습자의 학습지를 수집하여 조사하였다. 셋째, 문헌연구 및 수업 참여관찰의 결과를 분석하여 고교 「지리종합」에서의 방재학습의 특징을 밝혔다. 본 연구의 결과, 본 연구의 연구 대상이 된 수업에서는 학습자의 생활권 속에서 ‘해저드’와 ‘리스크’를 고려한 지역 만들기를 생각하는 방재학습, 지리에서만 가능한 방재 수업 설계, 지속가능성 및 지속가능한 발전을 위한 지리교육에서의 방재교육이 진행되고 있음을 알 수 있었다.
- 박철웅, 2019, “자연재해에 대한 일본 방재교육의 고찰 - 문부과학성의 교육과정과 참고 자료를 중심으로,” 한국지리환경교육학회지, 27(3), 65-89.
- 심민수, 2015, “초등학교 사회과에서의 안전·방재교육의 탐색 - 일본 소학교 사회과의 시사점을 중심으로,” 사회과교육, 54(3), 53-67.
- 이정희, 2016, “일본의 초등사회과 자연재해·방재교육의 구성 원리,” 한국일본교육학연구, 20(2), 21-44.
- 이정희, 2017, “방재지도(hazards map)를 활용한 일본의 방재교육,” 한국일본교육학연구, 21(2), 1-21.
- 이정희, 2023, “일본의 다문화 공생을 위한 방재교육,” 한국일본교육학연구, 28(3), 59-80.10.37704/KJJE.2023.28.3.59
- 장은숙, 2011, “일본 방재교육에 관한 고찰,” 한국일본교육학연구, 16(1), 127-136.
- 内閣府, 2010, ぼうさい, 東京:内閣府(防災担当)予防参事官室.
- 内閣府, 2021, 戦略的イノベーション創造プログラム(SIP)国家レジリエンス(防災·減災)の強化研究開発計画, 東京:内閣府科学技術·イノベーション推進事務局.
- 内閣府, 2023, 災害関連死事例集(増補版), 東京:内閣府.
- 中村光則, 2019, システム思考で地域的諸課題を考察する高校地理学習―地域での危険回避を扱う単元「防災」と「防犯」の開発と実践―,
地理科学 , 74(3), 158-170. - 日本学術会議, 2007, 現代的課題を切り開く地理敎育, 東京:日本学術会議地域研究委員会人分·経済地理と地理教育(地理教育を含む)分科会, 地域研究委員会人類学分科会.
- 日本学術会議, 2011, 新しい高校地理·歴史教育の創造―グローバル化に対応した時空間認識の育成―, 東京:日本学術会議心理学·教育学委員会·史学委員会·地域研究委員 会合同高校地理歴史科教育に関する分科会.
- 日本学術会議, 2014, 地理教育におけるオープンデータの利活用と地図力/GIS技能の育成―地域の課題を分析し地域づくリに参画する人材育成―,東京;日本学術会議地域研 究委員会地球惑星科学委員会合同地理教育分科会.
- 日本学術会議, 2017, 持続可能な社会づくりに向けた地理教育の充実, 東京:日本学術会議地域研究委員会·地球惑星科学委員会合同地理教育分科会.
- 日本学術会議, 2020, 「地理総合」で変わる新しい地理教育の充 実に向けて―持続可能な社会づくりに貢献する地理的資質能力の育成―, 東京:日本学術会議地域研究委員会·地球惑星科学委員会合同地理教育分科会.
- 日本学術会議, 2023, 「地理総合」 の充実と小学校から大学までの一貫した地理教育の構築に向けて―持続可能な社会の実現を目指して―, 東京;日本学術会議地域研究委員会·地球惑星科学委員会合同地理教育分科会.
- 文部科学省, 2013, 学校防災のための参考資料「生きる力」を育む防災教育の展開, 東京:文部科学省.
- 文部科学省, 2018, 高等学校学習指導要領(平成30年告示)解説―地理歴史科―, 東京:文部科学省.
- 三橋浩志, 2013, 社会科教育における防災教育研究の動向-東日本大震災後の学会誌論文等を中心に―,
社会科教育研究 , (119), 100-110. - 矢野桂司·井田仁康·秋本弘章·浅川俊夫·久保純子, 2019, 公開シンポジウム「地理総合」で何が変わるか,
E-journal GEO , 14(2), 308-314.10.4157/ejgeo.14.308 - 山本隆太, 2021a, 学校での水防災教育を包括的に支援する教員の養成·研修と教材開発,
河川 , 77(6), 28-31. - 山本隆太, 2021b, 大井川下流域の水防災教材の開発:「水にまつわる地域の歴史<大井川>」を事例として,
静岡大学地域創造教育研究 , 2, 31-41. - 大西宏治, 2012, 地図を活用した防災教育の有効性,
新地理 , 60(1), 30-36. - 國原幸一朗, 2015, 防災教育における高等学校地理の役割―意思決定を促す地理情報の活用-,
社会科教育研究 , (126), 1-13. - Creswell, J. W. and Poth, C. N., 2018,
Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches , CA: Sage publications. - Oda Takashi and Ichinose, Tomonori, 2025, Enhancing disaster risk reduction competencies among school educators: An academic hub and certification initiative for prospective teachers,
Journal of Hazard Literacy , 1(2), 1-20.10.63737/jhl.25.0021 - Phillips, R. and Johns, J., 2012, Fieldwork for Human Geography, London: SAGE Publications Ltd(박경환·윤희주·김나리·서태동 역, 2015, 「지리 답사란 무엇인가」, 서울: 푸른길).
- 中央防災会議, 2025, 防災基本計画. https://www.bousai.go.jp/taisaku/keikaku/pdf/kihon_basicplan.pdf.
- UNDRR, 2015, Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030, https://www.preventionweb.net/publication/sendai-framework-disaster-risk-reduction-2015-2030
- Publisher :The Association of Korean Geographers
- Publisher(Ko) :한국지리학회
- Journal Title :Journal of the Association of Korean Geographers
- Journal Title(Ko) :한국지리학회지
- Volume : 14
- No :3
- Pages :299~312
- DOI :https://doi.org/10.25202/JAKG.14.3.4


Journal of the Association of Korean Geographers





