Research Article
Abstract
References
Information
The purpose of this study is to explore a transformative direction for geography teaching and learning in the 2022 Revised National Curriculum by applying the perspective of critical geopolitics within geography education. Critical geopolitics posits that geopolitical discourses centered on the state are not objective truths but socially constructed narratives that reflect specific political agendas. From this standpoint, the study emphasizes the importance of cultivating a critical awareness that challenges fixed and binary spatial thinking. Such a perspective underscores the fluid and unstable nature of geographical realities, enabling students to develop a more dynamic and multilayered understanding of various regions and nations around the world. In particular, this study critically reconstructs traditional geographical perceptions that have been shaped by the peninsula-centered discourse of division and Cold War spatial scales. It highlights the educational potential for fostering a global civic perspective that transcends these limitations. This study notes that the 「Global Citizenship and Geography」 course in the 2022 Revised Curriculum provides geopolitical knowledge that is not confined to the spatial scale shaped by the Korean Peninsula’s division discourse and the Cold War regime, but instead possesses the dynamism to transcend such limitations. It argues that a critical geopolitical approach can offer the necessary dynamism to overcome these constraints. Accordingly, the study proposes geography teaching and learning strategies that facilitate an expanded understanding of the political and geographical contexts of space, while fostering students’ abilities for integrative reasoning and problem-solving amid complex international affairs. Ultimately, the application of critical geopolitics is expected to enhance students’ geographical imagination and critical global citizenship, thereby broadening the educational horizon of school geography.
본 연구는 지리교육에서 비판지정학의 관점을 적용하여 2022 개정 교육과정의 지리 교수학습 방향성을 전환적으로 탐색하고자 한다. 비판지정학은 국가 중심의 지정학 담론이 객관적 사실이 아닌, 특정 정치적 목적을 반영한 사회적 구성물임을 전제하며, 이를 통해 공간에 대한 고정적이고 이분법적인 사고를 전환하는 비판적 인식을 강조한다. 이러한 관점은 지리적 현실이 고정불변하지 않고 유동적이며 불안정하다는 점을 바탕으로, 학생들이 세계의 다양한 지역과 국가들을 보다 역동적이고 다층적으로 이해할 수 있도록 돕는다. 특히 본 연구는 한반도 중심의 분단 담론과 냉전적 스케일에 의해 제한되어 온 기존의 지리 인식을 비판적으로 재구성하고, 이를 넘어서는 세계시민적 시각을 함양하는 교육적 가능성을 조명한다. 본 연구는 2022 개정 교육과정의 「세계시민과 지리」가 제공하는 지정학적 지식이 한반도 지정학 담론에 의해 형성된 분단과 냉전체제의 공간적 스케일에 국한되지 않고, 이를 넘어설 수 있는 역동성을 지닌다는 점에 주목한다. 이를 통해 공간의 정치·지리적 맥락을 확장적으로 이해하고, 복잡한 국제 정세 속에서 종합적 추론과 현실적 문제 해결 능력을 기를 수 있는 지리 교수학습 전략을 제안한다. 본 연구는 비판지정학의 적용이 학생들의 지리적 상상력, 비판적 세계시민성을 함양하고, 학교 지리의 교육적 지평을 넓히는 데 기여할 수 있을 것이다.
- 교육부, 2022, 「사회과 교육과정」, 세종: 교육부.
- 권정화, 2015, “동양의 이태리: 근대 지리교육과 반도 담론의 전개,” 사회과학교육연구, 17, 1-12.
- 김갑철, 2024, “지정학의 시대 지리교육의 새 방향-지리의 ‘힘’에서 지리의 ‘자유’로,” 한국지리환경교육학회지, 32(4), 47-62.
- 김민성, 2013, “비판적 세계시민성을 통한 지리 교과서 재구성 전략: 르완다를 사례로: 르완다를 사례로,” 사회과교육, 52(2), 59-72.
- 김민성, 2021, “힘있는 지식의 의미와 지리학습전략,” 한국지리학회지, 10(1), 1-17.10.25202/JAKG.10.1.1
- 김민성·이윤구, 2023, “2022 개정 세계시민과 지리 교육과정의 주요 내용,” 한국지리환경교육학회지, 31(2), 1-14.
- 김민성·김유정·박동한·성정원·정명섭·최재영·최학모, 2025, 「고등학교 세계시민과 지리」, 파주: 천재교과서.
- 박준희, 2024, “고교학점제를 대비한 지정학 수업프로그램의 지리교육적 함의,” 한국사회교과교육학회 연차학술대회 발표자료집, 2024, 67-84.10.31335/HPTS.2024.08.84.67
- 범영우, 2024, “전통적 지정학의 영토개념에 대한 지리교육적 논의와 방향성 연구,” 한국지리환경교육학회지, 32(4), 63-75.10.14353/sjk.2024.32.1.03
- 이경한·김다원, 2024, “세계시민교육에서 지정학적 접근의 가치와 방법,” 한국지리환경교육학회지, 32(4), 31-45.
- 이대희, 2017, “정치학의 공간적 접근을 위한 시론적 연구,” 21세기정치학회보, 27(3), 119-137.
- 이승욱, 2024, “다중위기의 시대, 한국 지정학 연구의 동향과 전망,” 공간과 사회, 34(1), 69-106.
- 이정하, 2024, “연구 방법으로서의 비판지정학과 지정학적 상상력,” 서양사연구, 71, 205-242.10.16894/JOWH.71.7
- 지상현, 2024, “환호와 배척을 넘어: 지리교육을 위한 지리학적 지정학을 찾아서,” 한국지리환경교육학회지, 32(4), 1-11.
- 한동균, 2024, “어린이 지정학의 지리교육적 의미와 접근 방안 모색”, 한국지리환경교육학회지, 32(4), 13-29.
- 홍건식, 2019, “비판지정학과 공간의 정치: 지정 공간 확대와 1·2 차 남북정상회담: 지정 공간 확대와 1·2 차 남북정상회담”, 문화와 정치, 6(1), 33-60.
- Agnew, J., 2004,
Geopolitics: Re-visioning World Politics , Routledge.10.4324/9780203413739 - Britzman, D. P., 1998,
Lost Subjects, Contested Objects: Toward a Psychoanalytic Inquiry of Learning , Albany: State University of New York Press. - Castells, M., 2000, Materials for an exploratory theory of the network society 1,
The British Journal of Sociology , 51(1), 5-24.10.1111/j.1468-4446.2000.00005.x - Dalby, S., 1996, Writing critical geopolitics: Campbell, Ó Tuathail, Reynolds and dissident skepticism,
Political Geography , 15(6-7), 655-660.10.1016/0962-6298(96)00035-2 - Dalby, S., 2010, Recontextualising violence, power and nature: The next twenty years of critical geopolitics?,
Political Geography , 29(5), 280-288.10.1016/j.polgeo.2010.01.004 - Dodds, K. and Atkinson, D., 2000,
Geopolitical traditions , A Century of Geopolitical Thought. London: Routledge. - Dodds, K., 2001, Political geography III: Critical geopolitics after ten years,
Progress in Human Geography , 25(3), 469-484.10.1191/030913201680191790 - Dodds, K. J., 2014,
Global Geopolitics: A Critical Introduction , Routledge.10.4324/9781315847245 - Garrett, H. J., 2011, The routing and rerouting of difficult knowledge: Social studies teachers encounter When the Levees Broke,
Theory & Research in Social Studies , 39, 320-347.10.1080/00933104.2011.10473458 - Haverluk, T. W., Beauchemin, K. M., and Mueller, B. A., 2014, The three critical flaws of critical geopolitics: Towards a neo-classical geopolitics,
Geopolitics , 19(1), 19-39.10.1080/14650045.2013.803192 - Harvey, D., 2005, The sociological and geographical imaginations,
International Journal of Politics, culture, and society , 18, 211-255.10.1007/s10767-006-9009-6 - Hepple, L. W., 1986, The revival of geopolitics,
Political Geography Quarterly , 5(4), 21-36.10.1016/0260-9827(86)90055-8 - Ide, T., 2016, Critical geopolitics and school textbooks: The case of environment-conflict links in Germany,
Political Geography , 55, 60-71.10.1016/j.polgeo.2016.07.002 - Ide, T., 2020, Teaching terrorism, saving the state? Education and geopolitical imaginations of terrorism in 12 violently challenged states,
Political Geography , 77, 102125.10.1016/j.polgeo.2019.102125 - Johnston, R. and Sidaway, J. D., 2015,
Geography and Geographers: Anglo-American Human Geography Since 1945 , Routledge.10.4324/9780203523056 - Kearns, G., 2025, Critical Geopolitics 2.0: Geopolitics in the Web of Life,
Geography Compass , 19(5), e70029.10.1111/gec3.70029 - Kelly, P., 2006, A critique of critical geopolitics,
Geopolitics , 11(1), 24-53.10.1080/14650040500524053 - Kurfürst, J., Solik, M., Baar, V., Baarová, B., and Graf, J., 2024, Critical geopolitics in the era of identitarian populism,
GeoJournal , 89(1), 14.10.1007/s10708-024-11009-6 - Kuus, M., 2010,
Critical geopolitics , In Oxford Research Encyclopedia of International Studies. - Lacoste, Y., 1985,
Contre les anti-tiers-mondistes et contre certains tiers-mondistes , FeniXX. - Lefebvre, H., 1991,
The Production of Space , Oxford: Blackwell. - Massey, D., 2009, Thinking beyond place: The responsibilities of a relational politics of space,
Geography Compass , 3(5), 1305-1318.10.1111/j.1749-8198.2009.00262.x - Mills, C. W., 1959,
The Sociological Imagination , Oxford: Oxford University Press.10.2307/1891592 - Müller, M., 2008, Reconsidering the concept of discourse for the field of critical geopolitics: Towards discourse as language and practice,
Political Geography , 27(3), 322-338.10.1016/j.polgeo.2007.12.003 - Pickles, J., 2021, Political geography and critical geopolitics,
Journal of the Bulgarian Geographical Society , 44, 81-82.10.3897/jbgs.e78374 - Tuathail, G. Ó. and Agnew, J., 1992, Geopolitics and discourse: Practical geopolitical reasoning in American foreign policy,
Political Geography , 11(2), 190-204. 10.1016/0962-6298(92)90048-X - Tuathail, G. Ó., 1998, Thinking critically about geopolitics,
The Geopolitics Reader , 2, 1-14. - Yaar-Waisel, T. and Leininger-Frézal, C., 2025, Bridging geopolitics and environmental issues in geography education: Exploratory teachers’ insights from France and Israel,
European Journal of Geography , 16(2), 184-196.10.48088/ejg.t.yaa.16.2.184.196
- Publisher :The Association of Korean Geographers
- Publisher(Ko) :한국지리학회
- Journal Title :Journal of the Association of Korean Geographers
- Journal Title(Ko) :한국지리학회지
- Volume : 14
- No :3
- Pages :281~297
- DOI :https://doi.org/10.25202/JAKG.14.3.3


Journal of the Association of Korean Geographers





