Research Article
Abstract
References
Information
The purpose of this study is to develop an empathy education program that reflects a more-than-human geographical perspective and to analyze its effects on students’ empathy. The program centers around the Chernobyl nuclear disaster as an empathetic context and utilizes Svetlana Alexievich’s Voices from Chernobyl as a key instructional material. The program was designed to foster empathy toward various human and nonhuman subjects affected by the event. The findings are as follows. First, the empathy education program incorporating a more-than-human geographical perspective effectively enhanced students’ empathy. All sub-components of empathy, including perspective-taking, imaginative engagement, empathic awakening, and empathic concern, showed significant improvement. Second, the program meaningfully contributed to expanding the scope of empathic targets. Participants developed the ability to understand and empathize with not only humans but also natural elements and non-human entities. This study is significant in that it explores the potential for empathy education by integrating more-than-human geographies, and offers a practical approach to implementing empathy education within the context of geography education.
이 연구의 목적은 인간 너머의 지리 관점을 반영한 공감교육 프로그램을 개발하고, 해당 프로그램이 학생들의 공감에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 체르노빌 원자력 발전 사고를 공감적 상황으로 설정하고, 스베틀라나 알렉시예비치의 ‘체르노빌의 목소리: 미래의 연대기’를 수업 도구로 활용하여 인간과 비인간을 포함한 다양한 주체의 문제 상황에 공감할 수 있도록 프로그램을 개발하였다. 프로그램 적용 결과는 다음과 같다. 첫째, 인간 너머의 지리 관점을 반영한 공감교육 프로그램은 학생들의 공감 능력을 향상시키는 데 효과적이었다. 조망 취하기, 상상하기, 공감적 각성, 공감적 관심 등 공감의 모든 하위 영역 점수가 유의미하게 상승하였다. 둘째, 공감 대상 범위의 확장과 관련해서도 의미 있는 결과를 도출하였다. 참여자들은 본 프로그램을 통해 인간을 넘어 자연물, 비인간 주체에 대해 이해하고 공감하는 능력을 증진할 수 있었다. 이 연구는 인간 너머의 지리 관점과 공감교육을 결합하여 새로운 공감교육의 가능성을 모색하고, 지리교육 맥락에서 공감교육을 실행할 수 있는 실질적인 접근 전략을 제시하였다는 점에서 의미가 있다.
- 권은주, 2014, “공감을 활용한 세계시민성 함양에 관한 연구,” 서울대학교 석사학위논문.
- 김갑철, 2016, “세계 시민성 함양을 위한 지리교육과정의 재개념화,” 대한지리학회지, 51(3), 455-472.
- 김병연, 2023, “인류세를 위한 초·중등 학교지리에서 사회 (인간)-자연 관계의 대안적 인식 방향 탐색,” 한국지역지리학회지, 29(1), 131-145.10.26863/JKARG.2023.2.29.1.131
- 김병연·조철기, 2020, “사회-자연 이분법을 넘어선 도시 이해를 위한 ‘인간-너머의’ 지리교육 가능성 탐색,” 한국지역지리학회지, 26(4), 436-448.10.26863/JKARG.2020.11.26.4.436
- 김선희, 2023, “동물 문제에 대한 어린이 인식 유형 연구,” 한국교원대학교 석사학위논문.
- 김환석, 2018, “새로운 사회학의 모색(1): 탈인간중심주의,” 경제와사회, 117, 236-261.
- 김환석·김숙진·김은주·김종갑·김종미·김지훈·노고운·박세진·서보경·송원섭·심효원·엄태연·유현주·이동신·이준석·임소연·정찬철·주윤정·차은정·최명애·황희선, 2020, 「21세기 사상의 최전선」, 이성과감성.
- 도대영, 2023, 「미래사회, 공감이 진짜 실력이다: 세상을 바꾸는 교실 공감교육」, 푸른칠판.
- 동효관·신소연·안지연·우연경·이영미·이정찬·이재진·차조일·최정순, 2020, “중학생의 공감 능력 신장을 위한 교수학습 방안 탐색,” 한국교육과정평가원 연구보고 PRI 2020-3.
- 박가나, 2020, “사회과 교육과정 속 공감 관련 내용 분석”, 학습자중심교과교육연구, 20(3), 787-813.
- 박선희·권정화, 2010, “공감의 지리교육적 의의,” 사회과학교육연구, 12, 39-66.
- 박성희, 1997, 「공감과 친사회 행동」, 문음사.
- 박성희, 2004, 「공감학: 어제와 오늘」, 학지사.
- 송은주, 2018, “포스트휴먼 시대 인간과 비인간 타자의 관계에 대한 비판적 고찰: 영화 [그녀]를 중심으로,” 영미연구, 42, 233-260.
- 유수진, 2018, “지리수업에서의 공감적 관점채택이 글로벌 시민성 함양에 미치는 효과: 외국인 근로자에 대한 편견을 사례로,” 서울대학교 박사학위논문.
- 유정·김봄메·신형섭·정주영·최남희, 2010, “고등학생의 대학입시에 대한 스트레스(심리적 충격, 우울, 불안)와 자아존중감 및 스트레스 대처방식과의 관계,”
Crisisonomy , 6(3), 223-241. - 윤창호·임은진, 2022, “인간 너머 지리교육을 위한 방향 모색: 동물지리를 중심으로,” 사회과교육, 61(3), 79-96.10.37561/sse.2022.09.61.3.79
- 이선영, 2019, “공감 중심 초등 인권교육 프로그램 개발 및 적용,” 서울교육대학교 박사학위논문.
- 이지현, 2015, “내러티브 접근을 활용한 지리적 공감교육 프로그램이 고등학생의 공감능력에 미치는 영향,” 서울여자대학교 석사학위논문.
- 이태주·김다원, 2010, “지리교육에서 세계시민의식 함양을 위한 개발교육의 방향 연구,” 대한지리학회지, 45(2), 293-317.
- 조철기, 2011, “내러티브를 활용한 지리 수업의 가치 탐색,” 한국지리환경교육학회지, 19(2), 35-52.
- 조철기, 2018, “동물지리와 지리교육의 관계 탐색,” 한국지리환경교육학회지, 26(2), 81-89.
- 조철기·송원섭, 2025, “인간 너머의 지리 연구 및 교수 방법으로서 포토보이스의 재개념화,” 경관과 지리, 35(1), 60-74.
- 최명애, 2023, “인간 너머의 기후정의,” 대한지리학회지, 58(4), 452-468.
- 최현석, 2011, 「인간의 모든 감정: 우리는 왜 슬프고 기쁘고 사랑하고 분노하는가」, 서해문집.
- 한경인, 2020, “상황중심 공감적 의사소통 프로그램이 초등 통합학급 학생들의 공감능력, 또래관계망, 장애학생에 대한 태도 및 공감적 대화행동에 미치는 영향,” 이화여자대학교 박사학위논문.
- 한동균, 2018, “글로벌 정의교육을 위한 공감의 사회과 지리수업 모델 개발 및 적용 방안 모색,” 한국지리환경교육학회지, 26(1), 37-58.
- 한동균, 2021, “AI 시대, 사회적 공감 교육의 필요성과 방안,” 한국초등교육, 32, 55-71.
- 황진태, 2018, “‘인간 너머의 지리학’의 탐색과 전망,” 공간과 사회, 28(1), 5-15.10.5757/vacmac.5.4.28
- 황진태, 2019, “기획의 글: 한국‘인문’지리학의 한계와 인간 너머의 지리학의 가능성,” 문화역사지리, 31(3), 1-4.
- Barrett-Lennard, G. T., 1981, The empathy cycle: Refinement of a nuclear concept,
Journal of Counseling Psychology , 28(2), 91-100.10.1037//0022-0167.28.2.91 - Batson, C. D., Klein, T. R., Highberger, L., and Shaw, L. L., 1995, Immorality from empathy-induced altruism: When compassion and justice conflict,
Journal of Personality and Social Psychology , 68(6), 1042.10.1037//0022-3514.68.6.1042 - Bennett, J., 2010,
Vibrant Matter: A Political Ecology of Things , Durham, NC: Duke University Press.10.1215/9780822391623 - Buber, M., 2003,
Between Man and Man , New York: Routledge.10.4324/9780203220092 - Cho, C. K., Kim, B. Y., and Stoltman, J. P., 2022, Animal identity and space as represented in South Korean geography textbooks,
International Research in Geographical and Environmental Education , 31(1), 53-68.10.1080/10382046.2020.1852787 - Choi, M., 2016, More-than-human geographies of nature: Toward a careful political ecology,
Journal of the Korean Geographical Society , 51(5), 613-632. - Cooper, B., 2011,
Empathy in Education: Engagement, Values and Achievement , London: Bloomsbury Publishing. - Davis, M. H., 1980, A multidimensional approach to individual differences in empathy,
JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology , 10(85), 1-19. - Davis, M. H., 1983, Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach,
Journal of Personality and Social Psychology , 44(1), 113-126.10.1037//0022-3514.44.1.113 - Ehrlich, P. R. and Ornstein, R. E., 2010,
Humanity on a Tightrope , Lanham, MD: Rowman & Littlefield.10.5771/9781442206502 - Haraway, D., 2010, A cyborg manifesto(1985), in Szeman, I. and Kaposy, T., eds.,
Cultural Theory: An Anthology , Malden, MA: Wiley-Blackwell, 454-471. - Malone, K., 2016, Reconsidering children’s encounters with nature and place using posthumanism,
Australian Journal of Environmental Education , 32(1), 42-56.10.1017/aee.2015.48 - Margulies, J. D., 2019, On coming into animal presence with photovoice,
Environment and Planning E: Nature and Space , 2(4), 850-873.10.1177/2514848619853060 - Miller, P. A. and Eisenberg, N., 1988, The relation of empathy to aggressive and externalizing/antisocial behavior,
Psychological Bulletin , 103(3), 324-344.10.1037//0033-2909.103.3.324 - Morgan, J., 2011, What is radical in school geography today,
Forum , 53(1), 116-128.10.2304/forum.2011.53.1.113 - Rifkin, J., 2010, The Empathic Civilization: The Race to Global Consciousness in a World in Crisis, New York: Penguin(이경남 역, 2010, 「공감의 시대」, 민음사).
- Roeser, R. W. and Schonert-Reichl, K. A., eds., 2016,
Handbook of Mindfulness in Education: Integrating Theory and Research into Practice , New York: Springer.10.1007/978-1-4939-3506-2 - Rogers, C. R., 1975, Empathic: An unappreciated way of being,
The Counseling Psychologist , 5(2), 2-10.10.1177/001100007500500202 - Sevenoaks School, Empathy in Action, https://buly.kr/8elojDu(2024/10/17 접속)
- Sinquefield-Kangas, R., Ojala, A., and Niinisto, H., 2022, (Re) Thinking time: Materializing more-than-human empathy in student teachers’ video artworks,
Studies in Art Education , 63(1), 39-54.10.1080/00393541.2021.2007714 - Steele, W., Wiesel, I., and Maller, C., 2019, More-than-human cities: Where the wild things are,
Geoforum , 106, 411-415.10.1016/j.geoforum.2019.04.007 - Steibe, S. C., Boulet, D. B., and Lee, D. C., 1979, Trainee trait empathy, age, trainer functioning, client age and training time as discriminators of successful empathy training,
Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy , 14(1), 41-46. - Tschakert, P., 2022, More-than-human solidarity and multispecies justice in the climate crisis,
Environmental Politics , 31(2), 277-296.10.1080/09644016.2020.1853448 - Whatmore, S., 2002,
Hybrid Geographies: Natures, Cultures, Spaces . CA: SAGE Publications.10.4135/9781446219713 - Zaki, J., 2014, Empathy: A motivated account,
Psychological Bulletin , 140(6), 1608-1647.10.1037/a0037679 - Zaki, J., 2019, The War for Kindness: Building Empathy in a Fractured World, New York: Broadway Books(정지인 역, 2022, 「공감은 지능이다」, 심심).
- Алексиевич, С., 1997, Чернобыльская молитва: Хроника будущего, Москва: Время(김은혜 역, 2011, 「체르노빌의 목소리: 미래의 연대기」, 새잎).
- Publisher :The Association of Korean Geographers
- Publisher(Ko) :한국지리학회
- Journal Title :Journal of the Association of Korean Geographers
- Journal Title(Ko) :한국지리학회지
- Volume : 14
- No :3
- Pages :239~254
- DOI :https://doi.org/10.25202/JAKG.14.3.1


Journal of the Association of Korean Geographers





